Duri-duri Siti Kektus

Thursday, September 22, 2011

Keropok emping a.k.a Keropok belinjau

Assalamualaikum.. =)
Morning Khamis semua.. sihat?? Ngehehe.. Kemain epi kan MK.. Yela, mau tak epi sebab esok dah Jumaat.. haha.. Ada kaitan tak?? Okla, hari Isnin lepas opis ada buat jamuan raya sikit, alorr, kecik² je.. Pehtu ada la sorang abang opis ni bawak keropok emping.. Sape yang tak tau angkat kening...
Alkisahnya semalam bos MK tanya, keropok tu dibuat dari apa.. MK habaq la dari buah belinjau.. Dia buat muka pelik.. Tapi dia kata keropok tu sedap even ada pahit² sikit.. Siap menjadi rebutan lagik.. MK?? Tak ada berebut gitu sebab selalu makan..haha.. ai tak jakun okeh.. 
Ni la pokok belinjau tu.. Buah yang dah masak akan berwarna merah.. Ala² rambutan gitu.. dari kunen jadik kaler merah ranum.. Macam pokok kopi pun ada kann.. hehe.. Pokok ni lak jenis tinggi.. tak la rendang dan merimbun macam pokok tenggek burung..
Google
Pastu amik bijik buah belinjau ni.. Gini rope dia.. Nampak tak semua??? Kalau tak mo buat keropok emping, MK rebus jer.. Maklumla, ada pokok ni kat rumah kampung.. Tumbuk bijik dia ni sampai leper dan keringkan... Jadikan kepingan-kepingan yer..
Google
Bila dah jadi kepingan dan keringkan macam nak buat keropok ikan tu, gini la gayanya.. Sekeping-sekeping je tengok.. leper macam MK.. hahaha
Google
Kepingan tu mentah lagi tau.. Harus digoreng terlebih dahulu sebelum dimakan... Bila dah digoreng, gini lak ropenya.. keropok ni akan mengembang sedikit..
Google
Nampak tak semua..?? Sedap tau.. lagi sedap bila makan tu cicah dengan sambal.. MK suke cicah dengan sambal kicap.. Perghhh, terangkat waa cakap lu... Caye la korang semua.. Kalau kat kampung MK, keropok ni dijual agak mahal.. yela, proses pembuatannya pun dah susah kan.. Sekilo mencecah RM14.. Yang mentah tau.. Yang dah goreng tade jual... So, apa kata korang terai.. 
Info : Daun pucuk muda pokok belinjau ni boleh juga dimasak.. biasanya masak lemak santan la.. Pucuk dan buah muda belinjau mengandungi khasiat makanan yang agak tinggi, terutama vitamin A dan vitamin C. SUMBER

notakecik :  Pagi² dah cite pasal makan..hurmm

38 contengan untuk mizzkechique:

kura said...

firsttime dgr belinjau belinjau ni. wuh. kat kampung sy tak da pun? sobs.

PinKy MoMMa said...

akak pernah dengar dik tapi tak pernah rasa lagi huhu..nak skit ;p

kat sini tak mcm tak de jer..ermmm kena tanya encit papa lar camni..

Lulu Caldina said...

keropok ni memang mahal harganya, rasanya pelik, tapi bila makan susah nak berhenti :)

mizzkechique said...

@kura : 1st time dgr?? kesian..kesian.. banjar pnh dgr?? haha..

meh la dtg kg akak ye dik.. byk kt sn..

mizzkechique said...

@PinKy MoMMa : hehe..meh cni kak klu nk..

try la encit papa dl kak.. :)

mizzkechique said...

@Lulu Caldina : hehe...msti lulu suke mkn kan.. bagus2..

MiSs NoRmaLa NorFiqZ said...

Xpenah tau pun pasal pokok ni...mcm nak rasa je keropok 2, sedap sgt ke

mizzkechique said...

@MiSs NoRmaLa NorFiqZ : sdp sgt tu xtau la nk ckp mcm mn, tp nice gak.. blm cube blm tau.. hehe :P

aTy _faRed~ said...

tau makan jer..tak tau pon ape name sebenar kopok ni.. heheh..;p

Mila Ahmad said...

mila suka kopok ni lama xmakan!

lieynanilaz said...

penah makan...walau rasa pahit2 tapi sedap makan...:)

mizzkechique said...

@aTy _faRed~ : cehh.. haha

mizzkechique said...

@Mila Ahmad : kte sm la.. penggemar kopok ni..

mizzkechique said...

@lieynanilaz : hehe..tu la psl.. pahit tp sedap..

BERT said...

oo ni ke asalnye.. barula tau..

mizzkechique said...

@BERT : hehe.. skang dh tau kan.. :P

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

nice info sebab sebalu ai mkn keropok ikan jer...uwaaaa jakun

mizzkechique said...

@☆*♥L@dy @yU♥*☆ : haha..nt ai pos ke jepun yer.. :)

siti kektus said...

peh. emping ni ha kegemaran tau kak. kalau ada kat rumah, sekejap je lesap.


tapi rumah kite tak de lah pokok belinjo tu. hehe

mizzkechique said...

@siti kektus : haha..sedap kann...

kt umh akak pun dh xde, kn tebang sudahhh...

chiLleD...!! said...

pestime dengar ni..pe kata MK bg sample..hehehe

mizzkechique said...

@chiLleD...!! : haha..boley2.. amik ni..

cik najihah said...

kopok belinjau??

mizzkechique said...

@cik najihah : ye dik.. xpnh dgr eh.. hehe

azam said...

wekk....kelat²......kalau xpandai buat

buah manis tapi nipis sgt

mizzkechique said...

@azam : hehe.. kelat2 pun sedap ye..

Liyana Zahim said...

Dlu kat umah ade pokok die.. Buah die tu phit. Pahtu daun die ley wat keropok.. Pahit2 lemak rase die.. Hehehe..

mizzkechique said...

@Liyana Zahim : hehe...bagus2, awk pun tau jugakk.. :)

AIEN NOT ALIEN said...

pahit2 sedap..sekali makan susah nak berhenti kecuali habis..huhuhu

mizzkechique said...

@AIEN NOT ALIEN : haha..tau xpe kann..

kura said...

banjar? banjar tu bukan bahasa ke? bahasa banjar? eh yeke. eh ntah la. haha

mizzkechique said...

@kura : haha..dh kompius.. banjar tu bahasa la.. btl la tu.. muehehe

Namee Roslan said...

tapi keropok ni rasa pelik la. hhehe tak kena dengan lidah saya :D nnti gatal lidah. xtau pasai apa.

mizzkechique said...

@Namee Roslan : hehe..namee kn mkn mende lain la gitu.. :)

SweetLikeWhat said...

first time tau pasal buah nie.. :)

mizzkechique said...

@SweetLikeWhat : hehe..info bagus tau ni..

Mr Iqbal Abdullah said...

ni tgh mkn kepok ni smbil lyn bola msia vs indon. sorry guna fon jer komen..

Anonymous said...

sedih bila kena tipu masa beli kopok belinjau online....sesaper ade contact jual kopok belinjau yg bleh pos ek?...
kesian kat baby i....