Thursday, September 22, 2011

Keropok emping a.k.a Keropok belinjau

Assalamualaikum.. =)
Morning Khamis semua.. sihat?? Ngehehe.. Kemain epi kan MK.. Yela, mau tak epi sebab esok dah Jumaat.. haha.. Ada kaitan tak?? Okla, hari Isnin lepas opis ada buat jamuan raya sikit, alorr, kecik² je.. Pehtu ada la sorang abang opis ni bawak keropok emping.. Sape yang tak tau angkat kening...
Alkisahnya semalam bos MK tanya, keropok tu dibuat dari apa.. MK habaq la dari buah belinjau.. Dia buat muka pelik.. Tapi dia kata keropok tu sedap even ada pahit² sikit.. Siap menjadi rebutan lagik.. MK?? Tak ada berebut gitu sebab selalu makan..haha.. ai tak jakun okeh.. 
Ni la pokok belinjau tu.. Buah yang dah masak akan berwarna merah.. Ala² rambutan gitu.. dari kunen jadik kaler merah ranum.. Macam pokok kopi pun ada kann.. hehe.. Pokok ni lak jenis tinggi.. tak la rendang dan merimbun macam pokok tenggek burung..
Google
Pastu amik bijik buah belinjau ni.. Gini rope dia.. Nampak tak semua??? Kalau tak mo buat keropok emping, MK rebus jer.. Maklumla, ada pokok ni kat rumah kampung.. Tumbuk bijik dia ni sampai leper dan keringkan... Jadikan kepingan-kepingan yer..
Google
Bila dah jadi kepingan dan keringkan macam nak buat keropok ikan tu, gini la gayanya.. Sekeping-sekeping je tengok.. leper macam MK.. hahaha
Google
Kepingan tu mentah lagi tau.. Harus digoreng terlebih dahulu sebelum dimakan... Bila dah digoreng, gini lak ropenya.. keropok ni akan mengembang sedikit..
Google
Nampak tak semua..?? Sedap tau.. lagi sedap bila makan tu cicah dengan sambal.. MK suke cicah dengan sambal kicap.. Perghhh, terangkat waa cakap lu... Caye la korang semua.. Kalau kat kampung MK, keropok ni dijual agak mahal.. yela, proses pembuatannya pun dah susah kan.. Sekilo mencecah RM14.. Yang mentah tau.. Yang dah goreng tade jual... So, apa kata korang terai.. 
Info : Daun pucuk muda pokok belinjau ni boleh juga dimasak.. biasanya masak lemak santan la.. Pucuk dan buah muda belinjau mengandungi khasiat makanan yang agak tinggi, terutama vitamin A dan vitamin C. SUMBER

notakecik :  Pagi² dah cite pasal makan..hurmm

38 comments:

  1. firsttime dgr belinjau belinjau ni. wuh. kat kampung sy tak da pun? sobs.

    ReplyDelete
  2. akak pernah dengar dik tapi tak pernah rasa lagi huhu..nak skit ;p

    kat sini tak mcm tak de jer..ermmm kena tanya encit papa lar camni..

    ReplyDelete
  3. keropok ni memang mahal harganya, rasanya pelik, tapi bila makan susah nak berhenti :)

    ReplyDelete
  4. @kura : 1st time dgr?? kesian..kesian.. banjar pnh dgr?? haha..

    meh la dtg kg akak ye dik.. byk kt sn..

    ReplyDelete
  5. @PinKy MoMMa : hehe..meh cni kak klu nk..

    try la encit papa dl kak.. :)

    ReplyDelete
  6. @Lulu Caldina : hehe...msti lulu suke mkn kan.. bagus2..

    ReplyDelete
  7. Xpenah tau pun pasal pokok ni...mcm nak rasa je keropok 2, sedap sgt ke

    ReplyDelete
  8. @MiSs NoRmaLa NorFiqZ : sdp sgt tu xtau la nk ckp mcm mn, tp nice gak.. blm cube blm tau.. hehe :P

    ReplyDelete
  9. tau makan jer..tak tau pon ape name sebenar kopok ni.. heheh..;p

    ReplyDelete
  10. penah makan...walau rasa pahit2 tapi sedap makan...:)

    ReplyDelete
  11. oo ni ke asalnye.. barula tau..

    ReplyDelete
  12. nice info sebab sebalu ai mkn keropok ikan jer...uwaaaa jakun

    ReplyDelete
  13. peh. emping ni ha kegemaran tau kak. kalau ada kat rumah, sekejap je lesap.


    tapi rumah kite tak de lah pokok belinjo tu. hehe

    ReplyDelete
  14. @siti kektus : haha..sedap kann...

    kt umh akak pun dh xde, kn tebang sudahhh...

    ReplyDelete
  15. pestime dengar ni..pe kata MK bg sample..hehehe

    ReplyDelete
  16. wekk....kelat²......kalau xpandai buat

    buah manis tapi nipis sgt

    ReplyDelete
  17. Dlu kat umah ade pokok die.. Buah die tu phit. Pahtu daun die ley wat keropok.. Pahit2 lemak rase die.. Hehehe..

    ReplyDelete
  18. pahit2 sedap..sekali makan susah nak berhenti kecuali habis..huhuhu

    ReplyDelete
  19. banjar? banjar tu bukan bahasa ke? bahasa banjar? eh yeke. eh ntah la. haha

    ReplyDelete
  20. @kura : haha..dh kompius.. banjar tu bahasa la.. btl la tu.. muehehe

    ReplyDelete
  21. tapi keropok ni rasa pelik la. hhehe tak kena dengan lidah saya :D nnti gatal lidah. xtau pasai apa.

    ReplyDelete
  22. @Namee Roslan : hehe..namee kn mkn mende lain la gitu.. :)

    ReplyDelete
  23. ni tgh mkn kepok ni smbil lyn bola msia vs indon. sorry guna fon jer komen..

    ReplyDelete
  24. sedih bila kena tipu masa beli kopok belinjau online....sesaper ade contact jual kopok belinjau yg bleh pos ek?...
    kesian kat baby i....

    ReplyDelete

Tuan blog makin malas..mahap kalau tak reply komen.. tapi janganla mogok tak nak komen entry ye.. mekasehhhhhh