Sep 12, 2012

Badi , Kenan

 
 
Morning semua? dah bekpes? Puasa 6 lagi? Alhamdulillah... Teruskan usaha kalian.. Aku bekpes nasi goreng kerabu yang super sedap hasil tangan Kak Norma.. sendawa pun masih rasa bunga kantan.. hahaha.. Thx akak!!! sy memang kuat makan..

Cakap pasal badi atau kenan ni, tadi la masa menunggu masa masuk kerja, aku duk borak dengan kak Nisha dan Wani pasal badi.. ermm, aku sendiri tak tau la sejauh mana kebenaran badi ni.. ada badi monyet la, burung, biawak, ular, katak, itik, ikan..etc etc.. 

Kang bila percaya 100% kata syirik.. tak percaya kang bila terkena batang hidung sendiri baru la susah hati.. so, nak buat acane? tapi ada satu kes kat kampung aku yang mana anaknya lahir sumbing sebab masa mengandung tu husband dia pegi memancing.. Wallahu'alam, xtau sejauh mana kebenarannya.. kebetulan mungkin..

tapi tu la, masa isteri mengandung tu, bukan je isteri yang kena jaga tingkah laku.. suami pun sama.. macam² tegahan yang orang tua sampaikan.. jangan memancing, jangan bunuh binatang, serangga.. macam² lagi la.. dulu memang aku sangat tak percaya.. tapi kadang² ada sedikit kebenaran.. SEDIKIT je ye.. Fakta? Mitos? entahla..tapi memang banyak pantang larang dari orang² tua.. kalau ikut logik, memang tak logik.. ehh, entah la.. susah nak percaya 100%

Pastu ada pulak kenan sudut lain.. contohnya, tengok orang muka cantik dan lawa nanti anak kuar comel je.. eh, yeke? macam kelakar kan.. aku sendiri rasa macam, "huh, biar betul??"

tapi, kita sebagai orang Islam, adalah lebih digalakkan amalkan membaca surah² dalam alQuran semasa mengandung.. belila buku² yang berkaitan.. jangan beli novel je, nanti anak jiwang!! hahaha, ok, aku gurau je.. aku ada pernah dengar la, masa mengandung kena rajin amalkan membaca surah Yusuf dengan surah Maryam.. untuk apa?? baca sini => SURAH AMALAN IBU MENGANDUNG

tepuk dada tanya hati.. mana yang elok, kita buat.. yang tak elok kita tinggalkan.. 

notakecik : moga selesema aku makin kurang..

19 comments:

  1. hmm,betul2..bnyk betul pantang larang di kalangan org melayu ni..mcm2..smpi kdg2 rasa confuse, nak p'caya dan ikutkan je..atau xyh ambil peduli

    nice entri...suka3 >_<

    ReplyDelete
  2. aah kann...pecaya mcm syirik je,tp kalo xpecaya mcm betol2 ja..dah tu acanoo...
    better refer to al-quran n hadis lagi bagos :)

    ReplyDelete
  3. percaya sgt pun tak boleh...x percaya langsung pun takleh...seadanya je..apa2pun percaya pd qada qadar Allah! :)

    ReplyDelete
  4. org melayu ni mmg byk betui pantang larang nyer
    yg elok tue ikut yg rasa x logi jgn la ikut

    ReplyDelete
  5. org tua yg selalu mengingatkan bab2 nie..tp kita ambil +venye la kan.. :)

    p/s: cik tina.. ca susah nk komen kat sini la.. sebab kotak komen bukan yg open new tab tu..taip2, error..taip2 hilang..sebab line slow..huk3.. :'(

    ReplyDelete
  6. yup..orang tua memang banyak sangat pantang larang...rasa macam tak nak percaya..kang bila buat, kena pulak kang...entahla...

    ReplyDelete
  7. yg penting,semasa mengandung x usoh wt perkara pelik2..takun kenan kt baby je,byk kan amalan mbca al-quran.panduan yg berguna tuk dya tahun depan ni..lalalalalala

    ReplyDelete
  8. nak percaya tak percaya...
    akak lebih kepada tak percaya sesangat tapi dalam pada itu berhati2..
    kalau ikutkan orang memancing ramaijer kot tapi tak semuanyer jadi gitu.. hanya terpilih so percayalah kun fa ya kun.. kalau Allah kata jadi maka jadilah...

    tapi sebagai orang Islam kita perlulah sentiasa berdoa memohon perlindungan hanya kepadaNYA... kalau terjadi sesuatu ujian percayalah Allah sangat menyayangi kita.. kerana ujian yang diberiNYA mengandungi hikmah yang tidak kita ketahui...

    ReplyDelete
  9. cuma minta dijauhkan lahh
    bukan ape .. petua org2 lama nie ada yg betul bila mana mereka selalu dan dah biasa dgn situasi macam nie ..
    sbb dulu mana ada DR kan ..
    ahli pengubat kampung aje ..
    ada benar jugak ;)

    ReplyDelete
  10. nk percaya pub tak leh takut syirik tp kite kena dgr ckp org tua ade benarnye ....

    ReplyDelete
  11. kalau macam pukul minatang tu mmg tak ngandung pun tak smpai ati kot nak buat huhu..mancing pun tak suka ;p

    dik meh la berjodohan..aihh akak ni keje je..free time malam camner? org dah nak tido hukhukhuk..

    kite doa sama sama yer nnt dapat date berdua jalan jalan okeh adik sayang :)

    muahmuahmuah!

    ReplyDelete
  12. sedap ker..;-)..betol2..amalkan 2 surah tu disampingkan selalu dgrkan baby dlm perut dgn bacaan ayat2 suci Al Quran. Mudah2an anak yg bakal lahir nanti menjadi anak yg soleh/solehah...selebihnya kita tawakal..insyaAllah..

    ReplyDelete
  13. betul sgat2 tu ...apapun pokok pangkalnyer kembali pada ajaran islam kan

    ReplyDelete
  14. Kebanyakan kata org2 tua ni ada pengajaran je.. nk percaya takut syirik kan ^^

    Dan betul tu sebagai org Islam kita byk kn la perdengarkan ayat2 suci Al-Quran utk kandungan ^^

    ReplyDelete
  15. kedua-dua surah tu elokkan kalau nak anak-anak yang cumel.

    ReplyDelete
  16. saya pun tak tahu lah nak caya ke tak. tapi ada lah sekali, jiran punya kenalan..masa dia preggy dia bunuh ular...bila dia beranak anak dia muka seakan ular. katanya kena badi ular. gulppp. :B

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum mizz...yer la kata2 mcm tu selalu kita dengar bila masa mengandung mcm2 yg harus difikirkan moga benda2 yg x elok dpt kita elakkan....:)

    ReplyDelete
  18. adik kite yg perempuan putih banyak banding dengan kite gelap sikit. emak cakap, masa mak mengandungkan adik mak suka tengok muka pelakon cina. tu yg putih. huuu

    ReplyDelete
  19. kadang2 bole jadi jugak kenan ni tapi x tau la

    ReplyDelete

Tuan blog makin malas..mahap kalau tak reply komen.. tapi janganla mogok tak nak komen entry ye.. mekasehhhhhh

CozyBaby

Adik Manis Siti Kektus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Blog MizzTina Designed by azhafizah.com