Oct 8, 2012

I am your BOSS

Assalamualaikum WBT



Yes, aku tau kau bos
serta merta aku kena hormat walau dalam paksa
aku pun tetibe kena cakap dengan penuh polite
tunduk sesikit bila bercakap
angguk bila disuruh
tak berani melawan sebab kau akan kata, "i'm ur boss" walau dalam hati

Yes, aku tau kau bos
tapi adakah patut seorang bos sesuke hati jatuhkan air muka pekerja
kau canang kalau aku buat silap
macam aku ni kaki bangku, kayu, buta huruf
hormat aku pun kian pudar gitu

Yes, aku tau kau bos
tapi, ada tak kau rasa aku ni adalah pekerja bawahan kau
yang aku nampak kau ibaratkan aku ni KULI BATAK
yela.."i'm ur boss"

Yes, aku tau kau bos
tapi ada tak tatacara yang betul kau pernah gunakan
layan pekerja bawahan ibarat kawan
tapi kau dah bina tembok besar
aku kena sujud kat kaki kau
berulang kau cakap, "i'm ur boss" walau dalam kias

Penat aku, sakit hati aku, bengang aku..aku diam je
kena marah, dimalukan..
aku tetap pekakkan telinga, tebalkan kulit muka

Paling aku tak boleh, kau suruh aku pusing cerita kat pihak atasan
konon kau perfectionist
minta aku back up kau
aku dapat apa?

Diam aku..senyap aku..angguk aku..
aku juga ada hak memberontak
tapi tak pernah sampai aku kurang ajar
kau tu je tak paham

aku mohon, kau rendahkan la ego kau tu
tak luak pun sen yang masuk akaun kau
tak bertukar pun amaun yang tertera dalam slip gaji
aku pekerja, bukan hamba abdi
jadi, jangan sesuka hati pijak kepala orang bawahan


ye, aku sedang sakit hati dengan layanan super terrible dari orang atas aku.. selagi boleh pijak, dia akan pijak kita, downgred kite serendah mungkin. mujur aku punya SABAR di sisi aku.. sumber aku mencari rezeki.. sesungguhnya, Allah swt bersama dengan mereka yang sabar..

notakecik : istighfar banyak².. ni je la cara aku redakan hati..

24 comments:

  1. it happens everywhere kan?? at ur office and my office

    mengaibkan staff bawahan adalah satu perkara yang boss suka...suka to the max kot...

    mana leadership skills dia eh? ooo i know where...ke LAUTTT....

    sabar yer tina...

    ReplyDelete
  2. dugaan bekerja di bawah seorang yg egois dengan jawatan tinggi.

    ReplyDelete
  3. MK sabar ok. xnk marah2. kat mana2 opis dh jd culture. wpun x ckp "im ur boss" tp cara tu bole nmpak...

    ReplyDelete
  4. hmm sian ko kan... nk bg nasihat pun penah alami perkara camni....hmmmm

    ReplyDelete
  5. alahai x bestnye macam nie..istighfar & sabar byk² ye dear

    so far alhamdulilah wina x pernah dapat boss macam nie..harap² tak akan la

    ReplyDelete
  6. tak guna punya boss! xsuka boss mcm tu slamat kat tempat kerja na boss yg dgr ckp jna hikhikhik..
    tp mcm kes tina ni..agak2 melampau buat aduan bole x??? sesuka nk pijakk org!! pijak dye ramai2 taw la.. (mcm hebat x ) ;p

    ReplyDelete
  7. sabar ye kak... byk2 kan istighfar. kdg2 org yg ada pangkat n kedudukan ni,mereka lupa asal usul kejap.

    ReplyDelete
  8. SABAR ERK YUNK .. BOS YUNK TU XJUMPE AG BUKU NGAN RUAS .. CUBE JUMPE .. MEMG GILER R BOS CAMTU

    ReplyDelete
  9. boss yg tade ht perut.. selfish!! mmg ssh jmpa boss yg baikk

    ReplyDelete
  10. mcm same je kite tina uhukkkkkkk *nanges kat bahu

    ReplyDelete
  11. aduhh macam mana nak handle situasi macam nie .. agak2nya kalau kita jadi bos adakah kita akan jadi macam nie ??
    jadi kenapa mereka jadi macam nie ??
    adakah kerana mereka adalah BOSS
    huhuhu susah ..
    manusia x pernah sempurna walau dia boss , dia tetap manusia
    bila kita fikir kita ada sempadan begitu , insyaallah kita akan jadi boss yg disenangi .. kan huhu

    ReplyDelete
  12. ini salah satu politic kerja lah.boss yang perangai macam2 .hmmm.namee kerja kat firm pun kena buli dengan boss. :/

    ReplyDelete
  13. kalau hari2 macam ni sakit jiwa kak oi

    ReplyDelete
  14. Yang penting sabar kalau dapat bos cam gitu.....huhuhu....Q

    ReplyDelete
  15. tukar kerja lain je lah kak kalau dah tak tahan sangat.

    ReplyDelete
  16. Try bantah sekali la.. Klu dia suruh benti mknanya dia x suka awk la... Kita dibayar gaji utk bekerja bkn utk Di perkotak katik mcm kuli batak... Wpon kita org bwhan namun kita ADA gak prasaan

    ReplyDelete
  17. banyak bersabar ye kak....tak pun ramai ramai boikot bos..hehe

    ReplyDelete
  18. dik..kalau smpai memalukan..stand for ur right..tp dgn nada berhemah..jgn cara memaki ye syg..

    doa byk2..solat hajat dik..jgn pndang enteng solat hajat mnta org tu lembut hati dgn kita..akak dah lalui situasi camni..alhamdulillah Allah tlg dik..buat tau..

    ReplyDelete
  19. kakak. seramnyaaa ain nak masuk dunia kerja. :(

    ReplyDelete
  20. biase ar tu kalau bekerja..mentang2 die bos ek..die kene nampak hebat konon nyer..tunjuk kuasa...

    ReplyDelete
  21. dia lupa tanpa orang bawahan dia takkan jadik bos.

    ReplyDelete
  22. luahan hati ni ^^

    sama je semuakan..

    ReplyDelete
  23. inilah realiti inilah kenyataan hidup.
    kalau kita dah bekerja dengan orang memang camtulah asam garamnya. sebab itu saya pun ambil keputusan tak nak kerja dengan orang dan buat perniagaan sendiri. :)

    saya bermula dengan keadaan yang amat susah dan kini alhamdulillah segalanya berjalan lancar walaupun kadang-kala badai melanda (chewah)

    tapi bila kita bermula dari kesusahan, kita akan lebih memahami orang bawahan dan pekerja kita insyaalllah, sebab kita pernah lalui benda2 tu semua.

    salam perkenalan dan jemputlah singgah to my humble blog. :)
    http://kaio.my

    ReplyDelete
  24. assalamualaikum mizz...betul2 banyakkanlah bersabar yer...:)

    ReplyDelete

Tuan blog makin malas..mahap kalau tak reply komen.. tapi janganla mogok tak nak komen entry ye.. mekasehhhhhh

CozyBaby

Adik Manis Siti Kektus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Blog MizzTina Designed by azhafizah.com