Oct 1, 2012

Orang Tua | Simpati

 
 
Morning monday.. Alhamdulillah, walau tak berapa nak sihat, tapi masih gigih pegi keje.. moga korang semua sihat.. 
 
Masih ada orang citer pasal bajet ke?? aku nak citer gak, tapi nanti.. ni nak citer tentang apa yang aku nampak.. Sabtu lepas, aku merayau² tanpa hala tuju.. merayau sekitar Bangi je.. aku pun tak tau cari apa.. tujuan aku cuma nak alter jeans dan cuci kereta, tapi yang tercapai cuma alter jeans je.. 
 
alter jeans kat area Warta, Bangi.. ada sape tau? aku berjalan dengan akak aku, dan masa nak ke pintu masuk utama, aku ternampak seorang orang tua yang aku kira berpangkat ATUK pada aku duduk kat tepi pokok bunga dan di sebelahnya ada tabung besar.. aku teringat seorang blogger cakap, dari kita bagi duit, baik kita bagi dia makan.. sebabnya, duit tu belum tentu dia yang dapat.. aku setuju.. aku tak pegi ke arah atuk tu sebab akak aku pun keje masa tu, so xleh lengahkan masa..
 
lepas anta akak aku semula ke opis, aku teringat atuk tadi.. tak tau nape aku nanges.. kesian sangat, so aku datang balik ke tempat tu.. kecewa bila atuk tu dah tak ada.. aku masih nanges.. ya rabbi, cengengnya aku.. yang buat aku rasa nak nanges sangat, aku tak bagi dia apa² even seringgit pun..
 
malam nak tidur, aku teringat atuk tu lagi dan nanges lagi.. apsal tah hati aku tetiba jadi hati kuntum sangat.. kau bayangkan kalau atuk korang yang duduk tepi jalan, berpanas sambil tunggu orang hulurkan sedekah tapi tak ada siapa yang nak bagi... bayangkan!!!
 
aku tak paham konsep kat sini, NAPE NAK GUNAKAN KUDRAT ORANG TUA yang sepatutnya duk berehat kat umah tapi dikerah untuk kutip derma atau sedekah???!! bayangkan umur seorang tua 80++ macam tu, tagih simpati orang ramai..  serta merta aku ingat atuk aku.. dan aku bayangkan kalau la Arwah abah aku masih hidup, macam mana dia bila tua nanti.. dah tentu aku suh dia duk umah je rehat.. layanla cucu ke apa..

aku memang macam ni, sensitif sangat².. paling tak boleh tengok bila orang tua duduk tepi jalan, minta sedekah.. pastu suh budak² .. yang suh buat tu ada akal ke tak ada?? haihh, geram pulak aku..

notakecik : batuk ooo batuk, tolong pegi dari tekak aku.. pfftttt

21 comments:

  1. kdg2 mmg sendiket.. kdg2 mmg betul ada org susah.. moga Allah lindungi mrk..

    ReplyDelete
  2. mk; caner nk buang verification tuh?? ajar akak bleh?
    dh dekat ke putrajaya dengan rumah mk?? nnt sms akk no tel, len kali gi putrajaya bleh jumpa mk skali... biar mk plak kejar rayyan. semput akak dik ooiii...

    ReplyDelete
  3. eehh rupanya akak x folo mk lg laaa. baru jek folo. sehari berkali2 jenguk blok mk... haisshhh

    ReplyDelete
  4. hurmm...akak pun cengenng gak...tak leh nengok orang tua minta sedekah...orang buta...arghh...bersyukurlah dengan apa yang kita ada...

    sedih la

    ReplyDelete
  5. tp tak patut la guna golongan tak berupaya cam ni utk kaut keuntungan terpijak gitu .,...hmmmmm nape JKM tak jalan tugas diorg banteras kes peminta sedekah gini....

    ReplyDelete
  6. mestilah sedih especially tengok budak² kecik & orang tua nie..lagi² dalam keadaan yg macam tina cakap tuh :-(

    ReplyDelete
  7. tulah pasal sedih kan tgk.. selalunya yg kurang upaya cnfirm lah bg

    ReplyDelete
  8. terlalu banyak sindiket macam tu...hurmm..

    ReplyDelete
  9. sama la kita,anis mesti nk nanges tgk org mintak sedekah..hukhuk kesian then terbayang if jadi dekat kaum family kita kan :'(

    ReplyDelete
  10. itu la..memang kesian..tapi kadang2 sindiket tu..

    kalau rasa bersalah..sy cadangkan awak gy sedekah dekat tempat yg boleh dipercayai..mana tahu sampi jgk dekat atuk tu..:P

    ReplyDelete
  11. kenapa tak ambik gambar atuk tuu... mana la tau kot terjumpa pulak kat tempat lain... maklum la, zaman sekarang nie jadi peminta sedekah, income leh dapat sehingga RM700 tau...

    ReplyDelete
  12. sdunia skrang mcm tulah.. neway jaga diri!

    ReplyDelete
  13. Samalah kita, tak boleh tgk org2 tua minta sedekah, sedih.

    ReplyDelete
  14. Semuga atuk tu diberkati dan dimurahkan rezeki.... Kalau kta tak pat bagi duit, kita doa kan dia sungguh2...

    ReplyDelete
  15. Kesian kan kalau mcm tu.. kdg2 sedih juga pergi pasar malam tgk org tua sedang mengutip derma, mana lah perginya anak2 dia? :(
    Andaikata betul org mempergunakan dia utk kepentingan diri sendiri..

    ReplyDelete
  16. k.izan pun tak bole tgk org2 tua yg mintak sedekah tepi jalan tu. sedih!

    ReplyDelete
  17. aduhh adakalanya sindiket dikk
    kesian kann
    tapi pelik x der pihak2 yg boleh cegah kann

    ReplyDelete
  18. awak lembut hati..alhamdulillah..:) memang kesian kan kat orang tua macam tu..

    ReplyDelete
  19. smoga atuk tu dilindungi dan dipermudahkan perjalanan hidupnya..aminn

    ReplyDelete
  20. next time kalau ada kesempatan...cik tina belikan dia makanan lah. saya selalu bagi duit tapi mcmcik tina cakap lah....entah2 bukan dapat kat dia pun. so better bg makanan :D

    ReplyDelete

Tuan blog makin malas..mahap kalau tak reply komen.. tapi janganla mogok tak nak komen entry ye.. mekasehhhhhh

CozyBaby

Adik Manis Siti Kektus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Blog MizzTina Designed by azhafizah.com