Nov 20, 2012

Cukup Keliru | Buah

Assalamualaikum wbt..

amboi, macam nak nyanyi lagu Nurul dan Ajai je kan.. ♫mana satu ku jadi keliru..aku makin keliruuuuu♫♪

Sebenarnya ni pasal buah la.. tadi opismet bawa satu buah ni..ada kata dukung, duku, langsat.. tapi lupa snap gambar dia.. aku sendiri confuse.. hahaha.. 

ok anak², meh cekgu Jemah Kecik nak ngajor jenis² buah yang seakan² sama ni.. kite bermula dengan Duku.. ni buah feberet cekgu tau.. 
 kredit : Google
Ohoiiiiiiiii...sedapnya makan buah duku.. kena pulak yang manis.. perghhh.. pahtu kulit buah duku, korang boleh buat sentolop.. cekgu tak tau apa korang panggil nama permainan tu.. amik pen yang dah habis dakwat tu, batang pen tu korang cucukkan kan kulit dia.. hujung dan hujung, pastu tolak guna lidi.. kena kat tengkuk, sure best.. hahahah


kendian, ni buah langsat.. cekgu tak suke sangat.. padahal rasa lebih kurang sama je..
 
kredit : Google
kulit dia agak nipis sikit la berbanding duku.. ermm, kulit dia xtau leh buat apa..buang je la..

ni buah Dukung/Dokong..
 
 Kredit : Google
Macam buah langsat je aku tengok.. maybe perbezaan dari segi kulitnya.. tebal sikit dari buah langsat.. pun tak berapa suka nak makan.. jangan tanya nape gambar dokong dan langsat lebih kurang je.. dah pakcik gugel kuarkan gambo gitu.. 


Next...Buah rambai
 
kredit : Google
Rambai ni sedap gak.. cara makan dia, telan je ulas² rambai ni.. kalau tercekik, tu maknanye belum cukup pro dalam arena telan buah rambai.. kulit buah rambai ni hari tu ada nampak orang buat asam.. siyes, tak tipu.. kan ada asam kering tu, terang² tulis, "Kulit Rambai".. sedakkk..


Akhir sekali, memperkenalkan...buah Setoi/Setol/Sentul/Stoi/Stor.. arghhh, macam² la..
 
Kredit : Google
Selama ni memang tak pernah nampak..tak pernah makan apatah lagi rasa.. bila ada budak opis bawa, okkkk, pening dengan macam² jenis buah ni yang rupe ada iras².. pastu diri sendiri agak ragu² nak makan..macam kelat jer..

maka, tamatla sudah sesi pembelajarn kita mengenai buah yang punya warna lebih kurang sama.. isinya berbentuk ulas.. rasa lebih kurang sama.. kulit lak beza tebal dan nipis je.. 

walaupun begitu, aku masih susah nak kenal semua buah ni.. dan buah Duku tetap menjadi pojaan hatiku..
sila betulkan kalau aku salah

mekasehhhhh

notakecik : nak makan durian!!

29 comments:

  1. bestnyer.....sedapnyer suma makanan nie...:-)

    ReplyDelete
  2. hehehe, ok betul la tu...kata dah google kan...lalala...

    lama tak makan buahan tu semua tau

    ReplyDelete
  3. wina nie hentam je makan semua padahal baru hari nie tau dia lain² rupanye ahahahahh...

    ReplyDelete
  4. cair air liurr na tgk buah2 tuu..
    huhuhuhuhuh

    ReplyDelete
  5. mak sy suka sgt dokong... sy biasa2 je

    ReplyDelete
  6. Eh akak macam lebih kurang je ni ???

    ReplyDelete
  7. masa kecik-kecik dulu aku pernah sembelit sebab makan buah rambai dengan telan dengan biji2nya sekali...

    ReplyDelete
  8. heheh kecik2 dulu memag suke men kulit duku tu cucuk dgn batang pen, pastu tiup2 serang org,,

    yg rambai pulak suka maka siinya tggalkan salutannya tu wat mcm belon,hihihi lame dah xmkn

    ReplyDelete
  9. sy suka makan duku ngn rambai..manis.

    ReplyDelete
  10. Tah kenape tekak akak rase masam tngok buah ni semua...ape kenenyer...adeeeyyhhh

    ReplyDelete
  11. spesis seakan2..penin den..tapi sy paling suka rambai lee....leh telan bijikkkk

    ReplyDelete
  12. x pnh try buah setoii tu.. yg lain okla sdp!!

    ReplyDelete
  13. same la.. keliru gk ngn buah2 ni..
    tp bedal je sbb sedap.. hehehe

    ReplyDelete
  14. hentam sajaerlah labu.. janji sedap bila makan...hehehehehehe.. :D

    ReplyDelete
  15. paling suka buah rambai..senang nk mkn..telan terus dgn bijinya..huhu >_<

    ReplyDelete
  16. nk buah setui ... lama tak mkn ngidam ngandung alisha sampai la ni tak berkesampaian ...seb baik mindset bagus nye ... tak de nk garuk kena telan batu belah

    ReplyDelete
  17. semua buah tu akak makan kalau ada kat depan mata namun nak membelinya memang tak lah kan... hee

    buah setoi tu kalau kat kelantan dia jeruk..sedapppp

    kulit rambai tu buleh dimasukkan dalam gulai masak lemak...terutama masak lemak ikang kembung dimana ikan kembung tu direbus dahulu sebelum di masak menjadi masak lemak ikang kembung bersama kulit langsat.. sedapppp...

    ReplyDelete
  18. hahahaha :D

    cekgu! sy masih blum kenal dukung..rasanya tak pernah mkn pun lg. yg lain semua pernah dh

    ReplyDelete
  19. saya selalu kompius gak buah langsat, duku, dokong tu..huhu,,,

    ReplyDelete
  20. sy tau makan je. beza, xtau. hehe.

    abah pernah cakap, buah2 ni boleh beza secara fizikal. tp, xingat..hehhe :p

    ReplyDelete
  21. duku kulitnya lagi tabl. langsat ke dokong akak makan je tak ada nak tanya ni buah apa. hahaha...

    ReplyDelete
  22. ingat zaman kite je main perang2 guna kulit buah duku. haha

    ReplyDelete
  23. saya pun kdg² confius jugak hihihihihi.. tq cekgu...

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum…just nak share… Kulit buah sentol ni sedap mkn ngan kicap….kupas lapisan luar, pastu lapisan dalam tu yg kita cicah dengan kicap….Marbeles nyerrr….Kecur air liur dah ni…hehehe…

    ReplyDelete
  25. kulit rambai tu pulak biasanya kami buat sambal tumis kering dengan ikan bilis goreng….Ya Allah, sedap tau…nti boleh la try, cikgu…. ; -)

    ReplyDelete

Tuan blog makin malas..mahap kalau tak reply komen.. tapi janganla mogok tak nak komen entry ye.. mekasehhhhhh

CozyBaby

Adik Manis Siti Kektus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Blog MizzTina Designed by azhafizah.com