Feb 18, 2013

Jiran | Terbakar

Assalamualaikum wbt...

Semalam memecahkan rekod duduk rumah seharian.. hebat tak?? tapi makan je la kejenya.. gituuuu.. ternak lemak memedang.. bosan tahuk.. siram pokok kaktus, tukar air bunga, cabut rumput, cuci kain baju, kemas umah pastu dah siap semua, blurr tak tau  nak buat apa.. grrrrr..

tajuk tu bukan pasal jiran aku terbakar.. tapi pasal jiran aku yang SANGAT PRIHATIN DAN BAIK HATI!!! rasa nak peluk² beliau je..

dikisahkan..Jumaat lepas ada mat bangla..pakistan..entah la warganegara mana duk potong rumput kat belakang umah aku.. tu pun sebab rumput dah meninggi, lebih tinggi dari aku.. duit umah yang dipertanggungjawabkan kat salah sorang osmet dia buat tak tau je.. patutnya dia selaku ketua umah, kena la jaga semua.. kau yang rela hati kan..

ok..sambung.. berdesing gak la telinga aku balik keje tu.. nak rehat pun tak senang.. yang paling bengangnya, rumput tu dia tak kutip pun.. tak de nak masukkan dalam beg plastik.. upah yang dibagi tu kan include semua.. rumput kering dia longgokkan je kat lorong belakang umah..

dan semalam..aku dengar orang duk bising².. rupenya rumput tu dah kering dan terbakar..dibakar.. aku pun tak pasti.. terbau asap kepul² camput hangit..aku dah cuak.. terbakar ke rumah aku ni?? jengah tingkap, brader/pakcik/abang umah belakang tu ngah kirai²kan rumput pastu siram dengan air.. aku ralit je tengok dari bilik.. *sepak laju²*.. 

yela, takkan aku nak turun bawah pastu tolong.. dia lelaki, aku pempuan..*alasan!!!*..  bila api dah padam, turun  ke dapur, rupenya api memang dah masuk kawasan belakang umah kami.. mujur tak terbakar tahuk.. kang mati keras aku dalam umah..

apa pun..terima kasih banyak² jiran..

dan malam tadi, api tetibe menyala lagi.. cecepat aku turun dan simbah air.. dah jadi macam bomba pulak.. *puihh*.. wakakaka.. 

duduk area taman perumahan ni, kena la prihatin sesama kite.. even tak pernah bertegur sapa, jangan sombong.. jiran sebelah umah aku ni sejak tukar dak baru, cam tak berapa ramah la.. 


okbai..




notakecik : tak pernah suarakan rasa hati..namun jauh disudut hati aku tau apa rasa kamu.. mata tak bisa menipu.. riak wajah bisa ditafsir..

32 comments:

  1. mujur la ade yg sedor kan..bgs jiran..ngeeee..tp kenapa mlm td tetibe api nyala?.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..mmg bagus... tah la, maybe ada lg bara api kt timbunan rumput tu..

      Delete
  2. sib baik ada jiran...kalu dok dalam utan...saper nak tolong tu...larikkkkkkkkkkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. wakaka.. duk dlm utan msh ada jiran orang utan kak..

      Delete
  3. hehe barulah namanya hidup berjiran kan..

    ReplyDelete
  4. bagusnya jiran gitu. alaaa masa sms nape x ckp kebosanan, kalu tak akak punggah tina skali wak jenjalan skali dengan 2 sikecik tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kak..nk ckp terima kasih tp segan.. hehe, malu la kak nk join..

      Delete
  5. usihh! takutnye..buatnye xde orang sedar api tu acane? uhuhuhuu..

    betul..tak bagus nak sombong menyombong sesama jiran :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu xsedar, rentung la sensorang kt umh.. mujur..

      kena senyum² sekurang²nya kan..

      Delete
  6. Untung dapat jiran yg baik hati. Akk lagi lah, masih tak kenal jiran lagi. Senyum2 gitu jer..huhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy xkenal gak kak.. tp jiran belakang tu mmg baik ati..

      Delete
  7. Kalau tak ramah senyum boleh kan kak ? sebab saya xpandai bersembang dgn jiran2 heheehe...

    ReplyDelete
  8. nasib dpt jiran yg boleh menolong. kan kan.

    ReplyDelete
  9. aih, memang nasib baik kak. baik jiran akak. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kann.. baik sgt dik oi.. smpi kenkdg segan..

      Delete
  10. baiknya jiran u..jiran i org vietnam..langsung xleh harap hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..yela, dia pun bkn paham pape..

      Delete
  11. wuahhh beknya hati jiran wak tu wak...kre herolah tu hahaha! syukur tak ada perkara2 buruk yg berlaku..kena berjaga2 n alert selalu wak..sal rumput tu..len kali wak nampak tukang potong rumput tu trus sound dia~ade bat keja camtu~

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..hero malaya gitu..

      mls nk sound..kikiki

      Delete
  12. Mcmane ley terbakar...sape bakar kn...hurrmm..tp dok kaw perumahan mmng tak ley suki2 jer kan nk bakarsmpah...:-)

    ReplyDelete
  13. Ingatkan terbakar ngan jiran. Rupanya jiran tu betul2 baek hati. Ingatkan ayat tu sarkastik je :P

    Naseb bek jiran tu baek hati. Haish! Kalau tak leh rentung kat dlm umah. Leh lak tgk drpd dlm bilek je. At least wat2 la cemas sket. Hehe

    ReplyDelete
  14. nnt boleh hantar kerepek ucap terima kasih kat jiran2.
    hidup berjiran mmg kena saling menolong....gitew.

    ReplyDelete
  15. bagusnye jirak cik tina :)
    jgn jd anis ye,nama jiran pun xtahu..
    wuuu sedeyy :'(

    ReplyDelete
  16. Jiran yg prihatin..hihi..
    Nsib baik x terbakar..:-)

    ReplyDelete
  17. teringat pulak kenangan org bakar sampah tanah lapang seblah rumah dulu2 sampao merebak ke kwasan rumah.. mujur takda pape..

    ReplyDelete
  18. kalau rumput kering mcm tu, terlempar putung rokok pun boleh jadi terbakar... bahaya tau..
    dan tukang potong rumput tu pun bodos nak mamps... duit nak, kerja tak nak...hoiiii bak balik duit tina tu...

    ReplyDelete
  19. kalau jiran yang x reti nak bertoleransi & selfish dengan org lain ni susah sikit kan kak

    ReplyDelete

Tuan blog makin malas..mahap kalau tak reply komen.. tapi janganla mogok tak nak komen entry ye.. mekasehhhhhh

CozyBaby

Adik Manis Siti Kektus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Blog MizzTina Designed by azhafizah.com