Jun 21, 2013

Jerebu | Galak Bakar

Assalamualaikum wbt..


tetiap pagi pegi keje, aku sangkakan duk mengadap embun.. weyhhh, dulu pegi sekolah hadap embun syiok woooo.. melekat embun tu kat bulu mata.. pastu bila tutup mata, luruh embun macam air.. wiwiwi.. tapi itu duluuuuuuuuu...


jerebu ko...jerebu.... sesak napas jugak la even tak duk Johor.. macam mana la mak aku kan... dengan jerebu teruk.. nak kuar pun kena fikir doplohpat kali.. aku nak balik kampung pun tak digalakkan... bahaya untuk kesihatan.. semalam sekolah kat Batu Pahat dah diarahkan tutup.. see, betapa bahayanya.. 


yang aku tak pahamnya.. orang kita ni dah tau ada masalah gitu, makin galak membakar... tak kira la sampah ke..kebun ke.. hape ke.. ko tau tak, makin galak la jerebu beranak pinak.. hangen  pulak makkkk...

semalam balik keje, tetibe nampak trak bomba.. ehh, panggil trak ke?? pape je la.. hengatkan sesaje depa nak minum kat mamak, rupenya baru pas padam api.. habis tanaman tebu terbakar... dah la musim panas, lagi merebak la api tu.. mujur tak kena pencawang eletrik.. 

pagi tadi lak otw pegi keje, ada berkepul² asap.. membakar juaaaaaaaa... korang ni kenapa?? alert la sikit dengan masalah orang lain.. geram pulak aku la..
amik dari intagram orang.. minta izin ye..

tengok..betapa teruknya... siannn


klu nak membakar² tu, simpan la dulu niat tu ye.. ehh, boleh ke??




notakecik : senang tak akan datang bergolek..kena usaha..doa..dan tawakal.. ikhtiar!!!

16 comments:

  1. Assalamualaikum tina, kalau nak membakar memang dorng takde fikir kesan kat orang lain. skrg ni dah keluarkan amaran dan denda pun wat derk je. redha. pakai mask tau yangggg >_______<

    ReplyDelete
  2. diaowang ni tak paham bahasa melayu agaknya.

    ReplyDelete
  3. samo laa kek putrajayo pon...2 ari lopaih ado kebakaran rasonyo...sbb tbau asap...pastu dgq neno neno bomba...xtau laa kek mano..pepagi skang dah xdo ombun...yg ado hanyo la jerebu...tu pasai asek x sehat joo..

    ReplyDelete
  4. smlm tgh2 mlm rumah aku berbau asap ..ingat kan terbakar ke ape rupenye asap jererbu masuk rumah sbb tgh mlm kan sunyi tenang ...hidung ngan telinga sgt clear ... boleh detect bauan2

    ReplyDelete
  5. huhuhuhu .. mmg geramlah dibuatnya, pagi tadi nak pg kerja putih jerebu terukkk sgt...

    ReplyDelete
  6. Bila ckp jgn tu la lgi deme ni buat...xphm plak nk kena cakap bahasa apa ek..

    ReplyDelete
  7. banyakkan minum air kosong, had kan aktiviti luar rumah.


    kita tido je sabtu ahad ni..ahaksss

    ReplyDelete
  8. mohon belikan saya mask boleh?? hehehe :P

    ReplyDelete
  9. teruk jugak..dah sampai sini pun kak. simptom nk sakit dah ade dah huhu

    ReplyDelete
  10. jangan kata johor...area jengka nie pun dah dilanda jerebu..adui...

    ReplyDelete
  11. jga diri ye kak tina...penang pn dk mai sikit2 dh jerebu nih..huhuk

    ReplyDelete
  12. adehhhh.. tengah2 panas berjerebu skang ni, kannn apa lah salahnya simpan jer dulu niat membakar tu, tak pun padamkan terus hasrat bakar membakar ni. tak elok.

    ReplyDelete
  13. time jerebu tapi perokok merokok...asap rokok berkepull :(

    ReplyDelete

Tuan blog makin malas..mahap kalau tak reply komen.. tapi janganla mogok tak nak komen entry ye.. mekasehhhhhh

CozyBaby

Adik Manis Siti Kektus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Blog MizzTina Designed by azhafizah.com