Jul 24, 2013

Aiskrim Milo | Cubaan pertama

Assalamualaikum wbt...


Cubaan untuk membuat aiskrim menjadi jua walaupun main campak² menjadikan kabinet dapur berkecah.. phewwww...

Pemakan aiskrim tegar macam aku dan encik Hubby ni terkadang payah.. beli semangkuk, selang tak sampai seminggu habis.. nak beli lagi, asekkkkkk lupa nak singgah kedai.. wakakaka

Maka, Sabtu lepas.. *ye, Sabtu punya cerita baru up hari ni.. bz!!*, dengan keazaman sesambil masak untuk berbuka, kuarkan bahan yang ada..

Aiskrim Milo
Bahan-bahan => Satu tin susu cair
                          Suku tin susu pekat (aku buh 4sudu je kot)
                          1 biji telur
                          1 sudu kecil esen vanilla
                          1 sudu besar ovellete
                          1 biji telur
                          Milo secukup rasa
                         *choc rice, choc chips, badam atau pape je sebagai perisa tambahan*


Cara-cara=> Korang masukkan je segala susu cair, susu pekat, esen vanilla, ovellette, dan telur nan sebijik tu.. kemudian pukul la guna mixer.. kalau tak ada mixer, guna blender pun boleh.. Pukul sampaila jadi macam krim.. aku tak pasti berapa lama.. dah sudah jadi krim tu, masukkan la Milo.. jangan banyak², nanti manis.. kalau nak perisa lain, letakla perisa lain ye.. gaul sampai sebati, sejukkan..


aku punya aiskrim plain je.. tak ada choc chips sebab choc chips tu kat umah akak aku.. haihh,malas amik.. apa yang ada je masa tu..

gambar...gambar...serba salah pulak nak bubuh.. ala, korang pun tak terliur la sebab aiskrim aku versi tidak menggiurkan.. dah tinggal separuh pun encik Hubby aku makan.. bulan puasa ni lambat sikit la nak abis.. hahaha..yang penting dia kata sedap..


nah, begini la rupe aiskrim milo aku.. ni versi sekerat.. milo tu saje je aku tak hancurkan.. baru ada feel bila makan.. cair di mulut gitewwww..


mesti ramai yang buat kan..aku je lambat.. kakakaka... jangan bagi aku bosan duk umah, nanti ada je benda aku buat..


sekian sahaja dari aku.. 



notakecik : nak buat popiah sardin sampai skang tak terbuat.. apakah!!!

27 comments:

  1. Assalamualaikum tina. perghhh nice sharing dear. nanti nak try gak :)

    ReplyDelete
  2. macam best jer..nak tiru boley ;-) ..

    ReplyDelete
  3. wah akk boleh cuba buat gak nih...

    ReplyDelete
  4. okeh, nnt buatkan utk omak yo...bila aihhh nak mai btandang nie....raya nie mai naaa...

    ReplyDelete
  5. hebat tu ..aku pun tak penah buat ... peti skrg penuh ngan bahan masak so mmg tak leh buat .. sempit ... hehehe

    ReplyDelete
  6. sedapnye...nyumnyum..mohon share erk

    ReplyDelete
  7. leh la nk try..hubby suka ais krim.=)

    ReplyDelete
  8. wah nmpk menggoda je eskrem tuh!

    ReplyDelete
  9. hahaa. kite ni kak kalau beli aiskrim smngkuk besar tuu, tak sampai sehari kak dah habis. gila eksaited makan. :D

    ini boleh cuba ni. :D

    ReplyDelete
  10. cucu pekat hehehe typo terus. sedap sangat ni

    ReplyDelete
  11. fuhhh...menduga keimanan gambar ni :-)

    ReplyDelete
  12. As-salam mizztina, pcl singgah ramadhan sini...mnampak mudah je cara nak buat ais krim ....anak pcl suka sangat dgn milo, mesti boleh buatkn utk dia..thnks.

    ReplyDelete
  13. ni kalau betul2 ni boleh bukak kelang tau.. heheh

    follow u...

    ReplyDelete
  14. wah...pandainye tina...pergh! serius...da bookmark ni...pasni mmg akan cuba buat~

    ReplyDelete
  15. Nasib baik kejap lagi dah nak berbuka. Teringin sangat dibuatnya.

    ReplyDelete
  16. Nasib baik dah nak berbuka. Teringin sangat dibuatnya...

    ReplyDelete
  17. milo..my fav..nnti boleh try ni...

    ReplyDelete
  18. Nasib baca masa nak dkt brbuka.
    Kalau tak mau terliuq tahap melelej ayaq liur..
    Ok..itu tipu..hehehe

    ReplyDelete
  19. Bestnya aiskrim buatan sendiri. Tapi nak tau ovellete tu apa ya?

    ReplyDelete
  20. Dah lama tak buat eskem sendiri. Lpas ni tak yah beli eskem lagi lah tina. Dah boleh buat sendiri ☺☺

    ReplyDelete
  21. huihh. best nyaa...boleh buat aiskrim sendiri. pasni namee nak buat jugakkkk :D

    ReplyDelete
  22. hari tu ade jugak buat.. hehe tapi creamy sgt.. tak tau nak kurang cream macam mne.. a bit muak.. terus fade up nk try buat laen -..-

    ReplyDelete
  23. mohon share ye.. ;-)

    ReplyDelete

Tuan blog makin malas..mahap kalau tak reply komen.. tapi janganla mogok tak nak komen entry ye.. mekasehhhhhh

CozyBaby

Adik Manis Siti Kektus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Blog MizzTina Designed by azhafizah.com