Jul 10, 2014

Derma darah tali pusat

Assalamualaikum wbt..

macam ada tertinggal satu cerita pasal bersalin.. tapi bukan pengalaman bersalin ye... nak share something yang aku memang tak dapat buat seumur hidup and finally i did it, yeah!!! *kembang idung*

derma darah..seumur hidup memang tak pernah sebab berat badan bawah 45kg.. check up pregnant pun nurse tampal sticker hijau, kiranya berisiko sebab underweight.. teringin gak nak derma darah, tapi apakan daya..

tapi tanggal 16/04/2014, aku berjaya.. cuma bukan dari cucuk tangan tu.. derma melalui tali pusat.. tapi yang dapat nama, anak aku sebab sijil pun mention BO Mistina Binti Buiman.. tak apa la, merasa gak derma darah.. and TIDAK, aku bukan simpan darah tu tau.. banyak duit ko tina!! orang kaya boleh la.. maybe sebab aku darah O+, so depa amik darah tu..

dalam keadaan mamai² pas bertungkus lumus meneran, aku nampak diorg amik darah tu, sebelu tu diorg tanya aku dulu dan aku cuma angguk je tanda setuju... penuh gak la.. doc siap puji.. hins...hins...hins.. kembang idung lagi.. kuar LR terus dapat sijil.. bagi sijil pun salam².. wuuuu..macam dapat anugerah gitewww...tapi penerima baring kat katil la..muahaha..

yang aku musykil dan hairan, diorg tak ada lak bagi aku borang untuk diisi sebab aku baca info kat web PUSAT DARAH NEGARA, kena isi borang, pastu bagi penerangan la.. even kawan aku yang nurse kat situ pun pelik.. memang WAJIB isi borang.. dah husband pun terpinga² sebab kuar LR je dapat sijil.. aku ni kira macam mana ye?? tak apa la, dah lepas pun.. dah dapat sijil punnn.. tahniah untuk diri sendiri.. yeay!!!

anak no.2 macam nak derma gak, tapi kat hospital tertentu je.. waaaa, tinggi cita².. Danish baru nak masuk 3bulan dah fikir anak no.2.. mampu??

so, sesapa yang terasa nak menderma tu, masuk web PUSAT DARAH NEGARA dan check hospital mana yang buat mende ni..


ni dia, ni dia, ni diaaaa... "yang telah bermurah hati" kooo... at least, ada gak..boleh bantu orang yang memerlukan.. insyaAllah..



notakecik : keje..tapi tak keje nak buat.. acane tu? 

14 comments:

  1. pestime dgr derma drh tali pusat time bsalin....errr...ke sy yg tlmbt tau...hahahaha...

    niway tahniah anda tlh bjaya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..klu org berduit, dia mmg akan smpn darah ni.. ada la kos segala, insurans.. tp xberduit, mmpu derma je la.. darah tali pusat ni paling elok..

      Delete
  2. inshaaAllah bloodcort ni boleh bantu sesiapa yg bermaslah dengan penyakit darah cam hemofila ke... kancer darah leukemia ke ...talasemia ke .... tahniah tina .. spital aku dulu tak penah pun tanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la kak..at least dpt membantu.. dia certain hospital je kak.. xsemua ada.. tq kak.. :)

      Delete
  3. Assalamualaikum.. ehh nurse takda minta kita pun.. teringin gak nak dema darah sbb kita pun O+ cam awak.. hihiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam..sheila, xsemua hospital amik.. certain hospital je.. hehehe..

      Delete
  4. ehhh, pestime dgr nie..boleh ke time bersalin derma darah..xpe laaa, janji boleh tlg org ye dok..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehe..bukan derma darah kite, opkos xblh derma darah time bersalin.. ni derma darah tali pusat anak kite.. mmg wajib amik sejurus selepas bersalin.. lama dh psl mende ni, cuma org xramai yg tau..

      Delete
  5. 1st time dengar...sbb mybe takde pengalaman bersalin lagi

    ReplyDelete
  6. Ooo dia x bg tau awl2 la pulak ek?

    Akk x penah derma darah

    ReplyDelete
  7. haa macam mana depa tanya u time mamai2 gitu, bukan ker most procedures kena dapatkan persetujuan masa u dalam keadaan sedar. btw skang ni depa dah minta didermakan eh benda ni? I dulu buatkan jugak untuk Jelita, simpan kat bank muehehehe I bayar lumpsum semua skali rm4k, eh ini bukan nak menunjuk tau, nak share jer. untuk tipah tak buat sebab boleh gunapakai yang kakak dia punya terus hehehe (eh sama ker darah dorang ni?)

    ReplyDelete
  8. Terbaek.. :)

    pernah sekali je derma darah.. memang diorang akan bg borang utk diisi.. kalau x silap pngesahan dari kita yg HIV dan sakit yg blh mnyebabkan jangkitan. lps tu diorang check darah dulu sama ada ok @ x. then baru dorang ambik darah..

    Jemput Join Jika belum join.. "Segar bersama Fresh Care dan Safe Care Giveaway by EJulz"

    ReplyDelete
  9. em... akk pun tak pernah derma darah.... x tau pun psl ni...

    ReplyDelete

Tuan blog makin malas..mahap kalau tak reply komen.. tapi janganla mogok tak nak komen entry ye.. mekasehhhhhh

CozyBaby

Adik Manis Siti Kektus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Blog MizzTina Designed by azhafizah.com