Sep 8, 2014

Petua | Minyak bawang putih

Assalamualaikum wbt..

Dalam pada aku menulis ni, hidung aku sumbat... selesema teruk.. jangkitan dari husband aku.. sekali dengan Danish kena, tapi Danish batuk dan selesema sikit.. rasanya hari tu baru lega batuk Danish, dah kena balik.. i is sad..hukhuk..

Semalam, macam dah teruk sangat batuk Danish tu.. seram nak bagi ubat batuk, yela, baby bawah 6bulan mana boleh.. boleh bawa maut wooo.. so, aku mintak husband google petua.. sebenarnya aku tau dah, tapi lupa cane nak buat.. nak google sendiri tak boleh, Danish menempel je kat aku.. nak pegang fon pun payah.. finally, dapat gak.. so, gigihla hemak orang ni buat penawar sambil kelek anak.. phewww..mencabarina betul...

Bakar seulas bawang putih bersama dengan kulit sehingga kulit kehitaman.. aku guna tudung periuk je uolss.. try bakar direct ke api, dah macam comot pulak gamaknya.. untuk baby, cukup la seulas je..kang banyak² panas..

nampak tak kehitaman tu.. ni pun puas aku google hitam yang macam mana.. pastu, campurkan la dengan sedikit minyak.. tak kisahla, minyak zaitun ke apa ke..aku just guna minyak masak..

lenyekkan bawang putih tadi bersama dengan minyak.. sedap gak baunya.. aku lenyek guna tangan je.. 

dah lepas korang lenyek dan gaulkan kat minyak tu, bolehla sapukan pada dada.. sapu sikit je tau, kang panas pulak.. aku sapu kat dada dan belakang badan..sikittttt je bubuh dan alhamdulillah, pagi tadi batuk Danish dah kurang.. pastu tadi tanya pengasuh, Danish selesema lagi tak, pengasuh kata tak selesema dah.. 

ada lagi petua lain.. buat garlic socks..yang ni tak menyempat.. potong bawang besar dan letak kat tempat tidur ni aku lupa.. yang tepuk² tu aku tak sampai hati.. kecuali kalau dah terpaksa, kena buat gak tepuk² tu..

selamat mencuba uols...


notakecik : dah jadi mak ni, kena gigih, berdikari, kuat.. etc..etc..

19 comments:

  1. alhamdulillah..bagus juga petua ni,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. ingt tau..senang bila dh ada baby nt..

      Delete
  2. Ok baby akak pun batuk jugak tapi belum pernah buat camni, oklah nanti akak nak buat la..Tapi minyak tu, minya apa2 ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cer try buat kak.. minyak tu xsure lak, tp minyak masak blh..

      Delete
  3. Alhamdulillah...aaa..guna bawang putih ni mmg mujarab...

    ReplyDelete
  4. Kite penah buat gitu ke qisya..bawang putih, bawang besar..semua penah..yg tepuk2 tuh je xpenah lg sbb sama la..xsmp hati..

    ReplyDelete
  5. tak penah try lagi petua ni...

    ReplyDelete
  6. nk buat smlm tp lupa bhn.huhu

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. akak try buka link ni ye.. http://vitaminpilihansemua.blogspot.com/2013/08/tips-dan-petua-hilangkan-batuk-dan.html

      Delete
  8. memang berkesan petua orang lama, allhamdulillah danish dah sihat. duk perati bawang putih tu dah macam bakar nak buat sambal belacan hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah.. sbb ubat mmg berkesan, cuma ada la sikit kesan buruk.. takut.. hahaha..nt belen boleh buat smbal belacan ni..

      Delete
  9. Kebetulan sangat! Tadi kami kat ofis bercerita pasal macamana nak redakan baby yg baru 3wks old kena selsema. Ada kawan bg advise sebijik macam ni. Cuma dia kata kena letak dalam warm water dan bagi baby tu hidu...then baru sedut hingu keluar...


    Btw boleh dapatkan tips memulakan bisnes disini ya --> http://www.kau5ar.com/2014/09/hangat-tips-memilih-jenis-bisnes/

    ReplyDelete
  10. fisio tepuk belakang bdn tu ade cara nye tau ... bkn main tepuk je .. inshaaAllah tak kan effectkan baby awak pun klu kena cara ...

    alhamdulillah danish serasi ngan petua tu

    ReplyDelete

Tuan blog makin malas..mahap kalau tak reply komen.. tapi janganla mogok tak nak komen entry ye.. mekasehhhhhh

CozyBaby

Adik Manis Siti Kektus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Blog MizzTina Designed by azhafizah.com