Oct 14, 2014

Anakanda masih belum sihat

Assalamualaikum wbt..

Ye, anak aku masih belum sihat sepenuhnya.. sejak Khamis lepas..aku pun bercuti dari Khamis lepas gak.. tapi semalam dah start keje dah..

Pagi Khamis tu hantar ke taska macam biasa even aku dah perasan Danish nampak tak sihat..aku cuba la ke ofis dulu, minta cuti dari bos pastu balik.. tapi tak sempat sampai ofis, pengasuh dah mesej kabor Danish muntah dan batuk².. terus hemak buat uturn.. tapi tak terus ke klinik.. husband ada keje pulak..tak boleh balik lagi..petang baru ke klinik.. batuk berkahak, demam dan flu sikit.. 

Jumaat, aku dah bersiap nak g keje..tapi kensel bila anak duk merengekkkk je.. kalau korang, sampai hati ke tengok?? pastu bila nampak makin teruk, aku terus ke KK.. buat neb kat KK.. tiba malam tu, Danish langsung tak bermaya.. tak ada perubahana.. sebelum tu doc dah bagitau, kalau Danish sukar bernafas, terus bawa pegi hospital..dan aku sentiasa pantau Danish..

Sabtu. kul 3.30pagi, Danish bangun..merengekkkkkk.. batuk tu jangan cakap la.. pastu badan dia panas.. tapi nafas masih ok.. kul 5.30pagi, Danish terjaga lagi...kali ni nafas Danish makin laju.. pastu berlekuk dada dia.. hohoho, hemak gusar.. bagi susu, lelap jap je..sambung merengek balik.. apa lagi, terus ke ER Hospital Putrajaya.. Neb 2 kali.. X-ray.. amik darah.. aku dari lapar dan mengantuk terus segar bugar.. 

aku cerita kat doc yang Danish ada mandi kolam Isnin tu, pastu ada tertelan air.. Doc kata tertelan air tak apa, jangan air tu masuk hidung..efek kat paru² dan boleh sebabkan asma.. lagi satu, tak semestinya itu punca dia demam.. kat taska memang ada budak demam batuk dan selesema.. Doc suruh buat X-ray, nak tengok paru-paru dia.. dan Alhamdulillah, dari hasil x-ray tu, paru-paru Danish ok.. pastu amik darah lak.. fuhhh, yang ni siyes aku tak sanggup.. cucuk kat tangan tu woiii.. tapi heran, Danish tak nangis pun.. maybe dah tak larat sangat badan dia, nak jerit nangis pun tak lalu.. redha je.. dan sekali lagi, Alhamdulillah darah dia ok..sel darah putih normal.. paling aku lega, tak perlu admit ward.. 

tiap kali nak tidur, bacakan surah al-fatihah, surah 3 qul dan ayat kursi.. bergilir² aku dan husband riba Danish.. sampai ada satu malam tu, Danish tidur beriba aku dan aku cuma tidur bersandar..macam pantang orang bersalin.. sakit belikat ni jangan cakapla.. tak apa, demi anak.. paling best, aku nanges masa Danish duk merengekkkk je tu.. tak sanggup nak dengar dan tengok..

Semalam, checkup bulanan.. alhamdulillah badan dia dah kuat.. cuma batuk dan kahak je la kacau.. benci betul aku dengan batuk dan kahak tu.. berat badan Danish turun.. tak apa la sayang, dah sakit kan.. masa sakit pun susu tak berapa nak..takkan nak paksa.. 

Hari ni, Danish nampak sihat..batuk still ada.. aku tak tau dah macam mana nak hilangkan batuk tu.. Garlic oil? Steam and cupping? petua bawang merah? haaa, apa lagi? aku buat dah semua tu.. ikutkan hati, rasa nak g klinik untuk sedut kahak dia je.. tapi tu antara sanggup atau tak je la.. atau mungkin tu jalan penyelesaian yang terakhir.. yeke?? 

so korang, ada petua tak.. atau ada tak pape cadangan macam mana nak bagi hilang batuk dan kahak Danish tu..

luluh hati tengok anak asek merengek macam ni.. aku jadi flat sangat bila anak sakit.. tapi nak tak nak kena kuat gak..

9 comments:

  1. sama la mek pun xsihat..dh berapa hari dh mengamuk menangis menjerit smp menangisdibuatnye bile tgk..kesian sgt..

    get well soon danish!!!..

    ReplyDelete
  2. Sis..i feel u..mmg ssh hati betul kalau anak demam..alahai..

    Semoga danish cepat2 sembuh ye

    ReplyDelete
  3. Danish cepat sembuh ye.. cik mah xde petua nk share..azwa xpernah demam lagi ..moga tina kuat n tabah jaga anak xsihat

    ReplyDelete
  4. Smg cpt sembuh danish.
    Mommy try urut ubun2 dan dada danish dgn minyak zaitun. Smg berkesan hendaknya insyaAllah.

    ReplyDelete
  5. tina beli minyak batoka sapu kat dada dia .. kalau selsema sapu kat dahi sampai batang hidung masa tidur .. insyaallah okkk.. kt yg dewasa pun boleh guna.. minyak batoka tu dalam botol cam minyak wangi atar, dia xda bau pun ... cuba yer.. cari salunya ada kat gerai² jamu .. kdg mmg ssh jumpa minyak ni .. nanti google tau kalau nak tau camna rupanya.. moga danish cepat sembuh...

    ReplyDelete
  6. Danish syg.. aunty harap danish lekas sembuh ye nak.. sian mama, risau..tak tido, tak rehat, menjaga danish, tu la naluri seorang ibu... InshaAllah.. ganjaran pahala buat ibu2 yg menjaga anak yg sakit....kuatkan semangat mu Mizztina...

    ReplyDelete
  7. my dear .. kesian kan danish ... ni la yg aku alami zaman fahim dulu ... cam ni ssh nk jg die time die lelah .. seawal umur 6 bln dah attack ... hmmm
    tak pe lama2 ko leh get use dan tahu ape nk buat ...tp aku just nk suggest pi KLinik Pakar Kanak2 Dr. Wong kat SG, Chua Kajang ....

    mahai sikit tp aku rasa berbaloi kot utk anak2

    ReplyDelete
  8. alaa...usahkan u yang mak dia, I yang tengok gamabr ni lepas baca citer dia pun luluh hati wak... cepat fully recovered yer Danish sayang.

    ReplyDelete

Tuan blog makin malas..mahap kalau tak reply komen.. tapi janganla mogok tak nak komen entry ye.. mekasehhhhhh

CozyBaby

Adik Manis Siti Kektus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Blog MizzTina Designed by azhafizah.com