Oct 13, 2014

Customer Service KK Dengkil

Assalamualaikum wbt..


aku baru ada masa jenguk blog hari ni.. baru masuk keje hari ni sebab cuti dari hari Khamis lepas.. Danish tak sihat, badan sangat lemah..ok, yang tu nanti aku cerita.. ni aku nak cerita attitude customer service KK Dengkil bahagian pesakit luar.. bukan nak kutuk atau apa, cuma nak tegur sikit..

Aku cuti hari Khamis pun kira macam cuti emergency.. tetiba pengasuh mesej Danish muntah²..aku pusing balik, petang tu anta g klinik swasta dulu... dapat ubat.. esoknya tak kebah lagi demam dan batuk dia dan kahak still banyak, jumaat tu aku ke KK Dengkil..

Sampai KK Dengkil, memula g klinik ibu mengandung dan kanak²..tapi diorang kata doc cuma sorang, takut lambat..so ke bahagian pesakit luar.. sampai sana, terpinga² gak la sebab tak pernah masuk.. cari² kaunter pendaftaran.. masa nak daftar, jujur cakap aku memang tak bawa surat beranak atau mykid.. ko rasa, dah kalut gitu ada tak masa nak geledah laci dan cari.. tapi beg diapers Danish yang aku bawa memang sentiasa ada buku rawatan dia.. so, sama je kan??

kakak kat kaunter tu tanya surat beranak akau mykid..aku ni cakap la tak bawa, cuma bawa buku sambil tunjuk kat dia.. tau tak reaksi dia?? MENDENGUS PASTU MATA DUK MACAM TAK PUAS HATI dan cakap kat dengan nada yang pada aku kurang sopan dan tak mesra, "LAIN KALI KALAU DATANG SINI BAWA SURAT BERANAK ATAU MYKID YEEE" (sila baca dengan intonasi macam orang tak puas hati + sedikit perli).. paling menarik, dia tak senyum pun.. 

Cik kak, nasib baik saya tau yang daftar..kalau kena kat husband saya, memang kena sound dah.. akak duduk kat kuanter tu, mohon beri layanan semesra mungkin dan dengan senyuman..ni sikit pun tak senyum, pastu nada nak tinggi..ayat tak puas hati.. sebab apa aku kata kalau suami aku yang daftar memang dah kena sound?? sebab husband aku keje kat kaunter gak..hari² gak layan kerenah orang.. itu belum lagi dengan panggilan yang macam².. dia tau etika kerja kat kaunter macam mana.. so, jangan nak bersungut sangat.. tak nak ramah dan tak senyum tak apa, tapi bila bercakap tu tolong dengan nada yang bersopan santun.. aku lupa pulak nak baca piagam pelanggan.. 

Sabtu aku ke ER Hospital Putrajaya sebab Danish sesak nafas.. dan aku sekali lagi tak bawa surat beranak tau mykid.. tak perlu tanya nape aku tak bawa, kecemasan beb..kecemasannnnn.. tapi elok je masa daftar.. "Sorry..saya tak bawa surat beranak atau mykid dia, cuma bawa buku rawatan..tak apa ke??".. dan tau apa nurse tu jawab.. "Ehh, takpe²..ni pun boleh.." sambil senyum.. even dia pakai face mask, aku pasti dia senyum.. 

Beza kan kedua² kes ni.. masalah sangat ke dengan buku rawatan tu.. masih ada tertulis NAMA ANAK, NO SURAT BERANAK, NO MYKID, ALAMAT, NAMA IBU kannnnn.. apa masalahnya?? oh ya, masalahnya adalah kakak customer service tu.. 

aku buat entry ni bukan nak kondem..bukan nak burukkan mana² pihak.. cuma nak bagi kesedaran.. yang datang ke klinik tu orang sakit..bila dapat layanan macam tu, akan bertambah sakit tau tak.. aku memula sakit hati, tapi bila dapat layanan yang bagus dari nurse dan doktor, terubat gak la bengkak hati aku ni.. memang nampak benda ni simple..macam tak penting..tapi bagi aku ni penting.. duduk kat customer service tapi kalau garang, baik duduk tempat lain.. okbye

9 comments:

  1. tina duk area dengkil ke?? sy penah gak gi sana..so far takde plak jadi camtu..

    ReplyDelete
  2. sebagai seorang yg dalam bidang customer services ni, geram je dgr. Satunya, kalau muka tak reti nak manis, tak reti nak berkomunikasi, jangan duduk kaunter. Tu je.

    Selalu KK, bawak buku rawatan je pon. Pelik2 la diorang ni. Jangan biar emosi luar masuk ke dalam kerja.

    ReplyDelete
  3. hmmm kalau dpt yg ok tu ok kak.kalau x.mmg gitu lah kekdahnya.sabar jelahhh~

    #KlikKlikIklansini #biarIklanTakMandul

    ReplyDelete
  4. sis..selalu jugak akk dapat layanan camni..
    tapi bkn la kat hosp..alhamdulillahla..
    tapi rasa2nya kat mana2 pun tak sepatutnya kita dilayan camni..
    yg paling akk tak suka bila ada dengus2 camtuh..
    eh akk memang pantang betul..
    sis tak tegur ke dia cakap camtuh??
    kalau akk silap orangla ye...

    ReplyDelete
  5. mmg it depends on luck juga kadang2 tu. alhamdulillah akhirnya dapat juga yang ok

    ReplyDelete
  6. kite penah kene kat klinik biasa..terus berdesup darah naik..mmg kene sound setepek dpn muke dan2 tuh jugak..tinggal xcampak je card kat muke die..staff2 kat klinik tuh mmg jenis xde adab..tuh yg bile dh byk kali kene terus ilang sabar dh tuh..

    kite mcm husband tina la..penah berdpn ngan cust time keje proton dulu..n tau mcm mana cust salah pun, cust always right..kene maki pun senyum je..sbb tuh bile org yg keje front line nie duk kohaja gitu mmg sgt xleh terima..psstttt, sebenarnye kan kalau pekerja kt kk perangai gitu, boleh complain..n complain tuh akan effect KPI dieorg..

    ReplyDelete
  7. Sue pun pernah kene sound. Then citer dgn abah sue boleh log report staff yg buat perangai tu. Nnt akn diambil tindakan.

    Salam kenal dr sue :)
    www.sihatitunikmat.com

    ReplyDelete
  8. huhu... bab bawak anak ke kk blom ada pengalaman lagi. insya-Allah soon... insya-Allah.... MizzTina... awak email kita ye.. fieza_atoz@yahoo.com
    tq!

    ReplyDelete
  9. yea mizztina, mmg akan berhadapan dgn pelbagai ragam org, esp. bila melibatkan kaunter pertanyaan ke pendaftaran.. nasib la jumpe org camtu... ingat suke2 je ke nk dtg ngadap org camtu haaaa.. tapi Me sentiasa bwk mykid.. buku rawatan bwk time appoinment je, hehehee... beso buku rawatan tu, tak muat beg tangan, hahaa... takpela Mizz tina, ape pun, jgn la lame2 sgt sakit hati tu okey...rileks laaa...

    ReplyDelete

Tuan blog makin malas..mahap kalau tak reply komen.. tapi janganla mogok tak nak komen entry ye.. mekasehhhhhh

CozyBaby

Adik Manis Siti Kektus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Blog MizzTina Designed by azhafizah.com