Oct 5, 2015

Ajar anak bercakap | 1 tahun 6 bulan

Assalamualaikum wbt..

Diakui, Danish memang lambat berjalan.. tapi the best part is, Danish cepat bercakap.. bukanla maksud bercakap lancar macam orang dewasa.. tapi butir²nya sedikit jelas.. contohnya sebelum ni kalau panggil AYAH mesti jadi ATAH.. but now, Danish boleh sebut AYAH dengan jelas tanpa ada sebarang pelat.. Alhamdulillah.. cuma Mommy tak pandai sebut lagi.. Danish pandai sebut AMI je instead of MOMMY.. okla tu, ada bunyi gak..

Dan aku pulak jenis tak akan ajar anak aku pelat.. maksudnya kalau orang lain ajar anak sebut makan jadi MAMAM kan.. big no bagi aku.. aku tetap ajar sebut MAKAN.. dan bila orang lain tanya Danish, "dah mamam ke belum?", Danish akan blurr.. hahaha.. aku ada banyak la baca artikel pasal mengajar anak ni.. dari zero knowledge sampaila boleh apply kat anak.. tak ada la sampai jadi bagus sangat sebab masih belajar..

Macam sebelum ni, ada baca kat blog Cujen yang dia confuse nak ajar anak cakap Amin atau Salam untuk perbuatan bersalam.. ok, yang ni still aku masih dengan pendirian aku.. AMIN UNTUK DOA dan SALAM UNTUK BERJABAT TANGAN.. dah bertambah confuse dak Danish sebab bila jumpa auntie² dan uncle², diorg akan cakap amin untuk salam dengan Danish.. hahaha.. Danish amin bila nak makan dan habis Azan je.. sebab aku masih ajar yang amin untuk tu.. bila orang ajak amin tapi hakikatnya ko nak salam, mahap la, memang Danish tak layan..

ni ada beberapa perkataan yang sedikit jelas pada aku

Ayah = Ayah
Mommy = Ami
Makan = Atann
Nasi = Asyi
Air = Ayirrr
Lori = Lowiii
Car = Car (tak boleh ajar KERETA sebab panjang sangat)
Allahuakbar = Allahbatt
Kucing = Pucing
Ayam = Ayam
Bird = Bird
Kakak = Tatak
Abang = Abam
Adik = Adik
Atuk = Toktok (kenkadang sebut jelas Atuk)
Nenek = Nenek
Mak = Mak
Masak = Asyakk
Sakit = Akit
Lampu = Ampuu
Terima Kasih = Acehh

ada la lagi perkataan yang aku dan mungkin orang lain faham kalau dengar Danish cakap.. tapi aku lupa.. hahahaha.. tapi okla, itu pun dah cukup membanggakan bagi aku.. berjalan skang dah makin ligat.. bawa pegi jenjalan, tak nak pimpin tangan.. 

Biarla orang kata Danish lambat jalan.. kecik..kurus.. ringan or etc..etc..etc..aku dah malas amik pusing sebab prinsip aku satu, tak semua perfect.. kadang sentap yang teramat bila dengar, "tina..anak ko kurusnyaaaa", panjang pulak dia punye nyaaaaaaaaa tu.. lempang nak?? pastu sambung lak dialor, "ko tak bagi makan ke?".. hamboih, memang nak makan kaki tau.. 

Apa pun, terima kasih Danish sebab selalu ceriakan ayah dan mommy.. stay cute sayang.. moga jadi anak soleh, bijak, sihat selalu, hormat orang tua.. 



21 comments:

  1. Perkembangan anak lain2....karang kalau dia pandai cakap...pandai jalan...berisi...serba lengkap kanggg ada yang jeles plak...hahahhaa.....well kite je tau ana kota kelebihan dia kat mana....kan kan kan

    ReplyDelete
  2. wahh.. banyak jugak dah perkataan Danish tau ekk.. :))

    ReplyDelete
  3. Hahaha sabar yeh sis..perkembangan yg Baik tu

    ReplyDelete
  4. perkembangan anak2 ni memang unpredictable tau... nanti ada anak lain pon akan berbeza gak.. anak2 memang ada fitrah nya sendiri.. lambat atau cepat bukan ukuran pon... yang penting.. anak kite tu sihat waalfiat insyaa Allah.. :)

    ReplyDelete
  5. betul.kite pun selalu ajar thaqif cakap bahasa melayu penuh.atok dia pun cmtu.tak ajar pelat walaupun dia sebut pelat tapi betulkan dia balik dengan perkataan yg betul.alhamdulillah thaqif mudah terima dan ulang sampai dia sebut dengan betul. tapi bila balik rumah mak tok, tok ayah.deme suka la guna bhsa pelat thaqif tu.hmm...

    ReplyDelete
  6. hahaha ...aku pulak kalau si fahim tu ... eima anak ko besar dari ko dah .... huhu
    klu si adik tu eima ni baka ko la ... hahaha nasib la
    selalunya aku positif je ... mls nak amik pusing buat sakit pala je

    ReplyDelete
  7. ha ah..kan??memang ada orang yang kata amin untuk salam pada budak2...kita orang sekarang memang ajar salam..kan?/biasanya orang dulu2 yang sebut amin ni..

    ReplyDelete
  8. Mmg yang lambat jalan akan cepat ckp. Mcm adam pon. So ok je. Abaikan la org. Anggap je mereka minta penampo. Haha. Hal kecik. Jgn amik ati sgt k

    ReplyDelete
  9. Ok dah macam tu dah pandai sikit-sikit. Insyallah nanti lagi banyak yang pandai sebut perkataanya.

    ReplyDelete
  10. suka dengan cara awak ajar danish. kalau kita sekali pelat macam mananya nak ajar anak cakap kan.
    btw jika sudi singgah la blog saya http://eykhaz.blogspot.my/

    ReplyDelete
  11. Akk 4 anak mmg lain depa punya progress..yg sama akk rasa 4 anak semua jalan cepat...yg beza ada yg ckp lmbt..ada yg ckp cepat...jgn bdgkan sbb semua anak2 dlm dunia xsama progress dia..

    ReplyDelete
  12. Setuju...cik mah pun still guna salam itk bersalam n amin utk doa...azwa pun blur klau sbt amin tp kena salam..pelik kan..hehe...

    ReplyDelete
  13. Betul tu..jangan ajar perkataan pelat..kalau dia sebut pelat kita still dgn perkataan yg betul..lama2 anak akan ikut sbb anak ni cpt belajar dari apa yg dia nampak dan dgr..yg x thn abg jd abam..mcm org klate nk ckp luar..mesti comel je bunyinya dak Danish sebut..hehe..

    ReplyDelete
  14. anak saya seorang speech delay & mengikuti terapi. Lain pulak cara terapi cadangan. Kadang2 kita perlu guna perkataan dalam bahasa budak2 macam mamam untuk makan.. syi syi untuk kencing untuk mudahkan anak kita beritahu sesuatu. Tu yang terapi anak saya ajar la. Sebab yelah.. dia speech delay.. perkembangan bahasa dia lambat berbanding budak2 lain. Cara dia pun tak sama dengan kanak2 normal

    ReplyDelete
  15. tinaa...

    safiyya i tak tahu la dia speech delay ke tak.
    ritu jumpe nurse..nurse cakap tak..
    tapi tak banyak sebutan yang dia pandai sebut...

    dan...
    pasal SALAM dan AMIN tu..
    memang i tak berapa berkenan untuk ayat AMIN berkaitan menyalami orang..
    i rase macam...erghhhh...
    cannot terima la...

    ReplyDelete
  16. banyak dah ckp ye..anak saya setahun 2 bulan masih x jelas lg butir2..

    ReplyDelete
  17. Byk jugak danish boleh sebut..qisya takat "yeay" je yg clear..serious xtipu..hahahaha..berat nau mulut nak berckp padahal lg 2minggu masuk 2thn dh..hihihi..

    Mmg senang la mami pasnie..wat cekodok pisang jer..danish kecik comel sebab mami pun kecik comel..kadang mmg risau kan tp janji die sihat, nak makan, active, dh boleh wat hati lega skit kan..

    ReplyDelete
  18. Alhamdulillah.. Moga membesar dengan sihat dan selamat..

    ReplyDelete
  19. Salam ukhwah Mizz Tina...saya singgah blogwalking sini...
    Saya setuju dengan cara awak mengajar anak pasal SALAM & AMIN...
    Saya pun ngajar perkara yang betul pada anak saya....

    Done follow sini...
    Jemput singgah & follow saya yep...
    http://assam143.blogspot.my/
    tqvm

    ReplyDelete
  20. Bestnya da bole ajar anak bercakap.....tak saboooo rSanya...hahaha

    ReplyDelete
  21. mengajar budak kecil bercakap harus bersabar, salam blogger dari saya di Indonesia

    ReplyDelete

Tuan blog makin malas..mahap kalau tak reply komen.. tapi janganla mogok tak nak komen entry ye.. mekasehhhhhh

CozyBaby

Adik Manis Siti Kektus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Blog MizzTina Designed by azhafizah.com