Feb 11, 2016

Rezeki Anak

Assalamualaikum wbt..

Ada yang masih sambung cuti CNY ke skang ni? aku baru masuk keje..means cuti lama gak la even tak macam cuti budak sekolah.. semalam yang sepatutnya cuti pun kena datang opis husband sebab entah nape tetibe dak Danish mengamuk² nak ayah dia.. pasrah je la.. 

bab anak ni, sejujurnya aku ngah preggy 2nd skang ni.. dah masuk 30weeks dah.. insyaAllah April nanti kuarla adik baby... dan dalam keadaan semakin sarat, dak Danish pulak makin melasak dan tantrumnya makin menjadi².. macam semalam, beria suh aku dukung sedangkan aku dah tak larat sampai tumbang aku dibuatnya.. badan je kecik, tapi kemahennn kuat engko nak ye..

bila aku pregnant ni, kiranya anak 1st tak sampai pun  2 tahun lagi, memang ada la kedengaran cakap² orang katanya aku ni cepat sangat.. anak 1st kecik lagi.. tak kesian ke? badan tu larat ke? tak ada masalah kewangan ke nak besarkan anak²? boleh ke handle anak kecik² lagi? well, itu semua kan rezeki dari Allah swt, takkan aku nak tolak.. umur aku pun makin banyak, sementara masih gagah ni, tak salah kan.. plus Alhamdulillah aku tak ada masalah kesihatan dan tak ada alahan sepanjang mengandung ni.. syukur Alhamdulillah sangat²..

-cepat sangat
pada aku, cepat atau lambat tu ketentuan Allah.. kalau ko merancang guna protection yang kuat sekalipun, dan Allah kata kun fayakun, maka jadila.. adakah ko akan menidakkan rezeki dari Allah tu? sejujurnya aku memang tak ada amalkan apa² perancangan pun.. tapi bila ada sejenis manusia yang cakap secara direct kat aku bab perancangan ni, rasa nak penampar je.. "ko plan nak ada brape anak?".. jawapan aku mudah, tu semua rezeki dan aku tak berani nak letakkan target tu.. bila aku jawab macam ni, jawapan balas dia sangat "kejam".. "hurmm, kalau ikutkan rezeki, 10 pun ko redah je..ko tak takut ke?".. Allahu..celuparnya mulut.. 

-anak 1st kecik lagi
ye, memang kecik lagi.. masa tau aku preggy yang 2nd ni, dak Danish baru masuk 1tahun 5bulan.. memula terkejut gak, tapi siapala aku untuk menidakkan rezeki kan.. tapi ok gak, bersusah dahulu jaga anak kecik², insyaAllah bila dah besar nanti anak² menyenangkan kite.. 

-tak kesian ke?
nak maksudkan tak kesian kat anak 1st?? nak kesian sebab dah beralih perhatian? kurang kasih sayang? well, aku dan husband bukan parents yang macam tu.. yang macam dah dapat gading bertuah, tanduk tidak berguna lagi.. Big no.. kami masih manjakan Danish, masih bagi sepenuh kasih sayang dan insyaAllah sampai bila² kami bagi sepenuh perhatian.. sebab Danish la yang kami tunggu² dulu..nape nak dilupa pada anak pertama? kami bukan parents yang kejam.. tapi satu je yang paling aku kesian kat dak Danish, TERPAKSA WEAN OFF SEBELUM MASANYA..SEDIH GILER!!!

-badan tu larat ke?
sejujurnya ada ketikanya aku sangat penat dan flat sangat² badan ni.. lagi² bila Danish dalam situasi tantrum yang amat dahsyat.. tapi aku tak boleh mengeluh sebab Allah dah pilih aku untuk hadap ujian ni.. kenala sabar.. memula dulu adala aku asek memekik, skang ni bila Danish buat perangai, aku diam dan istighfar banyak².. bukan nak bajet good², tapi ni la cara untuk elakkan dari ko herdik maki anak.. 

-masalah kewangan
okla, semua orang mesti ada masalah ni.. tapi anak tu sendiri REZEKI yang Allah bagi.. jadi jangan mengeluh.. ye, yuran taska sorang anak je dah RM300++.. belum masuk diapers, susu, baju, rawatan perubatan, etc..etc.. tapi kalau ko mengeluh bab ni, bermakna ko mengeluh ke atas rezeki yang Allah kurniakan kat ko.. tu je konsep aku.. usaha lebih, insyaAllah, Allah akan bagi ganjaran lebih..apatah lagi kalau ko banyak bersabar, lagi besar ganjarannya.. Allah tu maha pemurah..

-boleh handle ke anak² kecik lagi?
aku ramai kawan yang macam ni.. beranak setahun sorang.. Alhamdulillah aku tengok dia ok je.. tak ada pulak masuk hospital sakit jiwa sebab stress handle anak² yang kecik lagi.. so, apa salahnya aku jadikan diorg sebagai sumber inspirasi.. aku nak gak jadi supermom.. ngehngehngeh..

well, kadang tu Allah tak bagi rezeki harta yang membolehkan kita kaya raya..tapi Allah datangkan rezeki dalam bentuk lain.. so, setiap rezeki tu berbeza untuk setiap manusia.. doakan aku kuat.. dan hakikatnya, aku dah sangat tak sabar nak menimang cahaya mata kedua ni.. tak sabar nak bagi Danish kawan sebab kesian tengok dia main sensorang.. terpaksa babitkan mommy dan ayah kalau main.. hehehe..layankan je la..

btw, macam dah start aktif balik je nak mengomel dalam blog ni..muahahahah..


okbai

21 comments:

  1. tahniah tina...

    pedulikan ape kata orang..
    kecuali ape yang dia kata itu arah kebaikan, baru amik kesah..

    semoga dipermudahkan..

    beshnyee hai nak tambah anak dah..
    daku juga yang terkebil2 layan sorang anak..

    ReplyDelete
  2. yang penting kiter happy dgn life kiter ;)

    ReplyDelete
  3. wahhh, dh xlama dh la nie..

    mulut org nie smp bebila pun x abis nak berkate tina..dh tuh xkan kite nak menidakkan rezeki dan ketentuan Allah..hurmmm, abaikan je okayh ape org nak ckp, janji xlama lg adik danish nak kuar..yeayyy!!!..

    mmg gitu kut tina..qisya nie pun sama..kite dh menunggu hari masih lagi mengamuk2 mintak dukung..smbl berdukung tuh berdoa air ketuban xpecah jer..hahahaha..

    ReplyDelete
  4. Abaikan jer mulut orang tu. Rajin2 lah blogging balik yerp ☺☺

    ReplyDelete
  5. jgn peduli kata org ... tahniah nak dpt baby lagi

    ReplyDelete
  6. tahniah .. ptt la diam pembawakan budak rupanye ....

    ReplyDelete
  7. Tahniah sis tina...alhamdulillah..ckp2 org ni kita xblh nk ambk peduli sgt..lantakkan aje...bg akk better beranak je dulu br sng2 masa tua nti..selagi Allah nak bagi tuh...

    Masalah org kita ni bila kita xngandung dok tnya..bila kita mengandung awal ank ke2 pun dok tnya jugak..haihhh

    ReplyDelete
  8. haha same la kite kak berhadapan dgn mulot2 org gini..tp lantakkk sana..kite yang ngndung die yg fikir bnyak..kikiki

    ReplyDelete
  9. tahniah akak. Ngomel je hahaha suka dengar.

    Actually eka pon takde makan sebarang pil perancang. Kami plan sendiri. Setakat ni Adra dah 11 bulan, blom plan nak preggy lagi tapi minda dah sedia kalau ditakdirkan ngandung lagi. Kadang2 bila fikir balik taun ni umur dah 28. Tringin nak anak lagi tapi itulah kuasa tuhan. Kita mampu merancang, Allah swt yang menentukan. Biarlah cakap2 orang kak. Akak dan suami yg hadap. Seposen deme tak kluor duit. So, biarkann. Smoga selamat semuanya.

    pstttt iklan jp. sapa nk bli susu kambing khalish, contact saye heee. ekaseven@ymail.com

    ReplyDelete
  10. Tahniah tina. Jaga diri baik2. Abaikan ckp2 yg negatif. Bykkn baca quran dan tambah ilmu parenting inshaa allah.

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah.. Rezeki Allah.. Susah la masa kecil ni... Bila dah besar.. Insha Allah dah senang..

    ReplyDelete
  12. biasa la kak. mulut org mmg sentiasa nak berbunyik. Hehehe
    btw, congrats. semga di permudah kan urusan 2nd baby ni. =)

    ReplyDelete
  13. you did what you think right dan benda tu mmg betul pun...pedulikan kata-kata org yg mmg kta takkan mampu nak hentikan.. keep going kak..btw congrats!

    ReplyDelete
  14. Tahniah ye..bagus la muda2 beranak..bila masuk umur 30 memang tak larat la bila mengandung.anak kedua , saya mengandung masa umur 31.letih, alahan, sampai pitam2 , macam2 masalah kesihatan..sebab tu baik beranak time muda2 ni..

    ReplyDelete
  15. tak lama dah ye..moga semuanya dimudahkan..setahun 5 bulan masa mula2 preggy ok kot? huhu..Adam setahun 6 bulan skang ni..mmg nak anak lg ni..huhu~

    ReplyDelete
  16. Kejap je ek dah 30w...cik mah hbis pantang tina sambung..hehe...betul tu..rezeki xkira bentuk kan..terima seadanya..insyaallah..hikmah ada disebaliknya..

    ReplyDelete
  17. Congret sis...ignore ja org2 yg tak berkenaan tu. Soh diowg belajar bersyukur dulu before nak sekolahkan owg lain..hehe

    ReplyDelete
  18. Betul2..setiap anak yang Allah bagi didtgkan dgn rezeki mereka...x perlu nak risau & fikirkan yg negatif...peduli dgn ckp2 orang tu, kdg mereka tu jeles sbnrnya...hihi

    ReplyDelete
  19. saya memang amalkan planning sebab bukan taknak anak lagi cuma anak saya sekarang perlu lebih perhatian. dia masih dalam sesi terapi masalah delay.. perkembangan dia pun ada yang lambat.. kemungkinan lain di masa akan datang tak tahu lagi. Sebab tu walau dah 4 tahun.. still saya rasa tak ready untuk yang 2nd. Kalau itulah satu2nya anak saya pun saya redha. Tapi saya setuju.. kita hanya merancang tapi perancangan Allah tiada siapa yang tahu. Kalau Allah nak bagi rezeki zuriat lagi plan macam mana pun dia melekat jugak kan? soal rezeki.. tak perlu nak risau sangat. Setiap anak ada rezeki mereka masing2. Kudrat tu.. kalau kita yakin boleh, Insya Allah boleh. Tenaga tu kadang2 berkaitan dengan mentaliti kita jugak. Kalau positif jadi positif ye dak

    ReplyDelete
  20. congrats on your 2nd pregnancy :)
    saya takde pengalaman lagi. insyallah one day, jika diizinkan Allah.
    setiap anak ada rezeki masing2. insyallah harap semua dipermudahkan untuk awak :)

    ReplyDelete
  21. okay fineeee baru je baca post yang ni..
    ala akak, abaikan anasir2 jahat mulut tu..dah rezeki, nak buat camne..
    kalau kite kawen pun, kite mohon sangat Allah permudahkan kita dapat rezeki zuriat ni..
    berapa ramai susah nak dapat peluang ni, tapi akak dapat so alhamdulillah..bersyukur banyak2..yang banyak cakap, concern terlebih tu, kata kat dia "kau nape risau sangat hal aku, kau ke yang bawak anak dalam perut, yang jaga anak-anak aku nanti?" hehe emosi lak

    congrats k,,semoga proses mengandung dan kelahiran baby yang kali ni dipermudahkan..

    ReplyDelete

Tuan blog makin malas..mahap kalau tak reply komen.. tapi janganla mogok tak nak komen entry ye.. mekasehhhhhh

CozyBaby

Adik Manis Siti Kektus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Blog MizzTina Designed by azhafizah.com